In de opzet van dit onderzoek wordt de werkwijze gevolgd volgens de stappen die leiden tot Evidence Based Medicine. In het onderzoek worden zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden gecombineerd worden. Verschillende bronnen van kennis en perspectieven zijn opgenomen en geïntegreerd. De bronnen omvatten de huidige wetenschappelijke kennis via literatuuronderzoek; expertise van professionals in de vorm van groepsinterviews; ervaringen van patiënten/cliënten door middel van interviews na afloop van hun behandeling; en informatie uit elektronische dossiers van zowel de volwassene/ouder en het kind. Verder zijn de resultaten van de behandeling geëvalueerd met behulp van een voor- en nameting design met verschillende instrumenten: een observatie instrument gericht op de ouder-kind interactie, vragenlijsten en interviews met patiënten.

Deze onderzoeksopzet biedt zowel inzicht in de processen tijdens de behandeling als de uitkomsten ervan op het niveau van de patiënt, de professional en de organisatie. Bovendien werd dit onderzoek uitgevoerd in een natuurlijke setting van de GGZ die de dagelijkse praktijk weerspiegelt, met een klinische populatie van moeders en vaders, en zonder uitsluitingscriteria voor specifieke DSM-5 classificaties, comorbiditeit of bijkomende familie- of omgevingsproblemen.